lördag 18 juni 2011

Industrifacket Metalls kongress 2

Här kommer min bloggning nummer två angående IF Metalls kongress där jag som lokalombudsman deltar. Förutom mig som bloggar av rent egenintresse finns det fyra stycken bloggare ur nätverket industribloggarna som också skriver om sina reflektioner av kongressen.


Igår avresa tidig morgon för att vara på plats i Älvsjö till kongresstarten som är klockan 11:15. Då väntar kongressens öppning med fanborg, kulturarrangemang och tal av förbundsordförande Stefan Löfvén.

Efter öppningsceremonierna blir det lunch och efter lunch tar det riktiga kongressarbetet vid, med de flesta valen.

Dagen avslutas med ett tal av socialdemokraternas partiordförande Håkan Juholt och kongressarbetet väntas vara slut för dagen runt klockan 17.00.



Så ser en normal öppningsdag ut på en IF Metallkongress. Orsaken till att man inte kör längre än till klockan 17.00 är de långa resor som många av deltagarna haft.


Vilka förväntningar har då jag på denna första kongressdag. Ja, förutom att träffa en hel massa gamla och nya vänner, få se en härlig öppningsceremoni, så ser jag nog mest fram emot Håkan Juholts tal. Juholt hade i veckan sin första ordförande debatt i riksdagen sen han blev vald och där gjorde han kanonbra ifrån sig. Nu på vår kongress så släpps hans tyglar lite och han kan få full frihet att vara sig själv, vilket brukar ge fantastiska tal.




Andra som bloggar om IF Metalls kongress är eller andra intressanta saker är: Leine Johansson, Göran Johansson, Kaj Raving, Camilla Wedin, samt Peter Högberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar