onsdag 7 juli 2010

Reinfeldts kamp mot ungdomsarbetslösheten är en konstruerad synvilla.

Inte nog med att borgarna kraftigt överdriver de följder som en höjning av arbetsgivaravgifterna för ungdomar skulle ge, nu får de även betyg på hur bra sänkningen har blivit. Det blir IG.


Idag kom nämligen en rapport från Handels och Hotell- och Restaurangfacket om vad för resultat regeringens viktigaste åtgärd för att minska ungdomsarbetslösheten, sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar, egentligen har fått.

Reinfeldt o co’s stora trumfkortet i arbetet mot ungdomsarbetslösheten visar sig nu vara värdelöst, och får sakas bort. Man skulle också kunna säga att Reinfeldt o co’s kamp mot ungdomsarbetslösheten är en konstruerad synvilla.

Så här står det i en debattartikel som ordföranden i Handels, Lars-Anders Häggström och ordföranden för Hotell- och Restaurangfacket, Ella Niia skrivit ihop.


”Vi kan idag visa att skattesubventionen inte påverkat ungdomars arbete inom våra näringar – privat detaljhandel och hotell och restaurang. Trots att våra näringar subventionerades med cirka två miljarder kronor år 2009 har andelen unga som jobbar inom detaljhandeln och hotell och restaurang inte blivit större utan mindre. Andelen av de arbetade timmarna som utförs av ungdomar har inte heller ökat utan tvärtom minskat.”

Vad som är ännu mer viktigt att komma ihåg när det gäller Handels och Hotell- och Restaurang branscherna är att de knappt inte alls har drabbats av den kris som Sverige och världen upplevt sista åren.

2 miljarder kronor har Reinfeldt o co subventionerat dessa branscher med utan att ge något som helst resultat.

Artikeln avslutas med:

”pengar har använts till att subventionera företag i stället för att skapa arbeten till unga. En sådan användning av skattepengar är både missriktad och effektlös för att minska ungdomsarbetslösheten.”
Kan inte göra annat än att hålla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar