torsdag 29 april 2010

Centerns dubbelmoral och sockrad skinka

Centerpartiet kastar sten i glashus. Först tar deras skattepolitiska grupp fram en skattepolitisk plan, vilken man skyltar med på sin hemsida, där man vill höja koldioxidskatten på ett sätt som också skulle höja bensinpriset.

Sen går man ut och kritiserar den betydligt lägre höjning som den rödgröna oppositionen nu lagt fram.

Kritiken från Centerpartiet är inte att höjningen är för liten utan att den är för stor, trots att den då i själva verket är betydligt mindre än den de själva förespråkar.

Snacka om att kasta sten i glashus.



Igår var jag på jakt efter skinka att ha på mina frukostmackor. Jag kollade, som jag nu för tiden ofta gör, på innehållsförteckningen och bestämde mig för att leta efter skinka som bara innehöll skinka och salt. Det borde inte bli så svårt. Vad skulle skinka annars innehålla om den inte bara innehöll skinka och salt.

Jo, de innehåller en massa annat. En massa E nummer, en massa socker!!. Ja, socker av olika slag, mest druvsocker. Vem brukar sockra sin skinka?

Det känns i min värld helt fel med sockrad skinka, men producenterna gör det tydligen gladeligen.

Jag har nu letat igenom tre butiker här i Västervik och bara hittat ett märke med en sorts skinka som bara innehåller skinka och salt. Det är inte riktigt sant för den skinkan innehöll också något saltbaserat konserveringsmedel, dock inget E nummer. Men den var sockerfri.

Jag frågade personal i en av butikerna om de hade sockerfri skinka och fick ett förvånat uttryck som svar. Hon kunde till slut inte svara på det, men om jag letat och inte hittat någon så fanns det väl inte.

Nu finns det visserligen vissa skinkor av parma och serano sort som bara innehåller skinka och salt, men det känns inte som om jag vill sån skinka på frukostmackan, men jag får väl tänka om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar